Rechten

Alle gedichten op deze blog zijn (c) Peter J.R. Vermaat. Niets hiervan mag zonder toestemming van de auteur worden overgenomen.

zaterdag 25 oktober 2014

Omzichtig gebundeld [6] - Omslag

Omdat ik over de inhoud van de bundel Omzichtig al lang geleden goed had nagedacht, had ik er inmiddels ook een beeld voor de omslag bij gekregen. Alleen over de kleur was ik het nog niet met mezelf eens.



Min of meer stond vast dat ik een foto wilde gebruiken die ik op 3 februari 2007 maakte van mijn oudste zoon op de hei bij Drieberg (de "Ginkelse hei"). Een kind, dat uitkijkt over een vaag glooiend landschap onder een voornamelijke blauwe lucht met in de verte een uitwaaierende wolkenband, vond ik een mooi beeld. Daarbij komt nog dat je, als je goed kijkt, ziet dat het kind op de foto niet in die verte kijkt, maar schuin naar links, naar iets wat zich buiten de waarneming van de fotograaf afspeelt.

Het lettertype moest - net zoals de inhoud - de Garamond zijn, voor de kleuren had ik diverse mogelijkheden uitgeprobeerd. Het best bevielen me de olijfgroene en de zwarte. Ik ging ervan uit dat het de laatste zou worden, met de foto over de hele breedte van de omslag.





Bij de uitgeverij dachten ze daar heel anders over. De door mij ingestuurde zwarte variant werd te somber bevonden en uiteindelijk werd het deze:



Ik was daar niet ontevreden over. Niet alleen komt de kleur blauw mooi uit, maar de buitenzijde toont nu een symmetrie die ook in de inhoud is terug te vinden. Dat laatste kunnen de vormgevers niet geweten hebben. Serendipiteit noemt men dat.

Omzichtig is te koop via uitgeverij Boekscout: http://boekscout.nl/shop/ViewProduct.aspx?bookId=5183

Geen opmerkingen: