Rechten

Alle gedichten op deze blog zijn (c) Peter J.R. Vermaat. Niets hiervan mag zonder toestemming van de auteur worden overgenomen.

woensdag 22 oktober 2014

Omzichtig gebundeld [4] - Stem des volks


Zonder potentieel koperspubliek heeft het, zelfs voor een printing on demand-uitgeverij, geen zin om boeken te publiceren. Om die reden wordt aspirant-auteurs (en ik neem aan ook auteurs met meerdere titels op hun naam) gevraagd om een lijst van 40 e-mailadressen aan te leveren voor een eenmalige promotiemailing bij het verschijnen van het boek.

Wie wel en wie niet? Bij het selecteren van geschikte adressen overweeg je hoe welwillend de persoon in kwestie zal staan tegenover het ontvangen van een bericht zonder verplichting (het blijft immers een verzoek om een kleine gunst) en met name hoe snel je antwoord zou kunnen verwachten. 
Tevens biedt het de mogelijkheid om, in mijn geval, dichters met wie ik al enkele jaren geen contact meer heb, op de hoogte te brengen van het verschijnen van de bundel. Wanneer dichters elkaar niet schriftelijk de kop inslaan, vanwege afwijkende interpretaties of misplaatste loyaliteit met anderen, filosoferen ze over de manier waarop je zou kunnen komen tot publicatie van je werk voor een groter publiek dan uitsluitend de leden van een dichtsite. Leven deze mensen nog? Zijn ze nog bereikbaar?

Uit de groep dichters, familie, vrienden en collega's vormde ik een lijst van ruim 70 mailadressen en op een late avond stuurde ik hen allen een mail.
De respons viel mij erg mee: de eerste reageerde per ommegaande en voor de middag van de volgende dag had ik al 23 positieve reacties binnen: 13 dichters, 5 familieleden/vrienden en 5 collega's. Aan het eind van de dag stond de teller op 35. Inmiddels meldden zich ook de onvermijdelijke beantwoorders die volstonden met "Wat leuk!" of woorden van gelijke strekking, maar het regeltje "Ik geef toestemming [...]" achterwege lieten. Hoe moeilijk kan het zijn om een stukje tekst te kopiëren en terug te sturen?

En er bleven de afwezigen, waaronder ook collega-dichters. Ik zal er maar niet meteen conclusies uit trekken, maar teleurstellend is het wel.

Inmiddels, 5 dagen na het verschijnen van de bundel, zijn er 10 exemplaren verkocht. Dat valt dan weer mee.

Omzichtig is te koop via uitgeverij Boekscout: http://boekscout.nl/shop/ViewProduct.aspx?bookId=5183

Geen opmerkingen: