Rechten

Alle gedichten op deze blog zijn (c) Peter J.R. Vermaat. Niets hiervan mag zonder toestemming van de auteur worden overgenomen.

zondag 19 oktober 2014

Omzichtig gebundeld [1] - Aanloopje



Uiteindelijk hak je de knoop door. 

Inmiddels is het genoegzaam duidelijk dat de - toch al uiterst beperkte - markt voor poëzie niet gemakkelijk via een "grote" uitgever te betreden is wanneer je niet behoort tot de categorieën vrouw en onder de dertig. Uiteraard zullen de dichters die wel aan een grote uitgeverij verbonden om het hardst roepen dat daar met name de kwaliteit de doorslag heeft gegeven. Geloof ze niet, the unknown unknown is immers niet zichtbaar te maken.
De grote uigeverijen kijken helemaal niet naar kwaliteit, maar vooral naar verkoopbaarheid (en geef ze maar eens ongelijk in de huidige tijd). 
Bijna tien jaar geleden velde een redacteur van Nederland's grootste zelfstandige uitgever daarbij het oordeel "niet modern genoeg" over mijn ingezonden werk en dat was het dan. Mijn voornemen om met mijn 50e een bundel te hebben kunnen publiceren bleef een voornemen. Kleinere uitgeverijen vragen de auteur om minstens 75% van de productiekosten voor te financieren, wat al snel kan oplopen tot duizend euro. Je neemt het voor kennisgeving aan en de bundels, die al jaren in elektronische vorm klaarliggen, blijven opgeslagen in de duisternis van de harde schijf. Dan maar geen publicatie.

Maar het blijft ergens knagen. Ook omdat collega-dichters wel met bundels komen: sommigen gevraagd (Marmer, Demer), anderen letterlijk via de Copyshop en weer anderen via Boekscout of Blurb. 
Boekscout? Blurb? 
Op het internet bieden vele uitgeverijen gebaseerd op het concept van printing on demand hun diensten aan. Zonder uitzondering breken ze de staf over de werkwijze van traditionele uitgeverijen die auteurs vooraf laten betalen (een terecht verwijt overigens) en alle schijnwerpers richten op het ultieme moment waarnaar elke auteur uitziet, namelijk het heilige ogenblik dat hij zijn eigen boek voor het eerst tastbaar in handen krijgt. Een naam als www.mijnbestseller.nl zegt eigenlijk al genoeg. Denk je.

Hoe meer ik er over nadacht, des te aantrekkelijker kwam de mogelijkheid in beeld. Behalve de wens om een eigen bundel in de boekenkast te hebben (ijdelheid, ik geef het toe), is het prettig om bij voordrachten op de vraag of ik een bundel heb gepubliceerd nu eindelijk eens geen nee te hoeven verkopen.
Bij het bekijken van de websites van de diverse aanbieders bleek al snel dat het gemak de mens dient. De uitgever zorgt voor het productie- en distributieproces, de auteur levert de inhoud en waar mogelijk de vormgeving aan. Voor wie niet zo nodig geld hoeft te verdienen aan zijn bundel, maar geen risico wil lopen een verkieslijk alternatief boven zelfwerkzaamheid bij de copyshop.

Mijn keuze viel op Boekscout, deels omdat deze site de minste blabla bevatte, deels omdat de bundel van dichteres Daphne Kalff daar ook is uitgegeven en er prima uitzag en tenslotte omdat de software die door Blurb geleverd wordt er niet in slaagde om mijn RTF-document ongeschonden te importeren en daarbij ook nog mekkerde over copyright op het Garamond-font (dat mij lief is) in een e-book (waarom ik niet gevraagd had).

Over het aan te leveren manuscript hoefde ik ook niet lang na te denken. Waar ik nog altijd niet 100% zeker ben van de samenstelling van mijn andere bundels, is Omzichtig al een aantal jaren een ongewijzigd en goed opgebouwd geheel, met een mooie symmetrie in de gedichten en een titel die de lading dekt.

Uiteindelijk hakte ik de knoop door en stuurde de bundel Omzichtig in naar uitgeverij Boekscout.


Omzichtig is te koop via uitgeverij Boekscout: http://boekscout.nl/shop/ViewProduct.aspx?bookId=5183

Geen opmerkingen: