Rechten

Alle gedichten op deze blog zijn (c) Peter J.R. Vermaat. Niets hiervan mag zonder toestemming van de auteur worden overgenomen.

dinsdag 21 oktober 2014

Omzichtig gebundeld [3] - Correctie

Corrigeren valt niet mee!

Ik geef toe dat ik wel eens meewarig de wenkbrauwen fronste bij het ontdekken van een drukfout in een bij een grote uitgeverij verschenen boek. Maar ook mij was het bijna overkomen. Eigenlijk was ik al van plan de drukproef met een half dichtgknepen oog door te nemen; de beoordelaar van het manuscript had immers niet meer dan twee komma's toe te voegen? De ontbrekende hoofdletter had ik zelf naderhand ontdekt.

Toch blijkt het mogelijk dat in een manuscript van niet meer dan 3424 woorden nog een fout verscholen is gebleven. In dit geval stond er "zinen" in plaats van "zinnen" en die fout moet al sinds 2005 in het document gestaan hebben, het tijdstip dat ik het voor het eerst in Word intikte.



Langer kijken heeft uiteindelijk geen zin meer, er komt een moment dat de proeven terug moeten. En dat is gebeurd. De eersteling is losgelaten in de wereld.

Omzichtig is te koop via uitgeverij Boekscout: http://boekscout.nl/shop/ViewProduct.aspx?bookId=5183

Geen opmerkingen: