Rechten

Alle gedichten op deze blog zijn (c) Peter J.R. Vermaat. Niets hiervan mag zonder toestemming van de auteur worden overgenomen.

donderdag 23 oktober 2014

Omzichtig gebundeld [5] - Geefuitsnelweg

Je wordt hier uitgegeven met een haast
alsof de duivel op de letters aast.
Wanneer tijd geld is, is geld tijd:
zo weinig kost vandaag de eeuwigheid.
[vrij naar Achterberg]


Met 5000 auteurs in het fonds en 80 auteurs per dag die bezig zijn met het uitgeven van een boek moet er wel heel efficiënt worden gewerkt bij een uitgeverij als Boekscout.
In de mail die ik ontving nadat het door mij ondertekende contract was ontvangen, werd daarom uiteengezet hoe de contacten in het vervolg zo helder en soepel mogelijk (lees: kort) kunnen verlopen. Zelf bellen kan niet, je kunt wel een belafspraak van 5 minuten aanvragen (alleen naar een vast telefoonnummer, en uitsluitend op bepaalde uren van de dag). Alles wat langer dan 5 minuten duurt, moet via de mail. Die wordt wel zoveel als mogelijk de volgende werkdag beantwoord.

Uiteraard heb ik er alle begrip voor dat je met 80 boeken per dag onderhanden moet woekeren met je tijd. Veel tijd heb ik als auteur ook niet nodig, in elk geval niet voor de tekst.
Helder is dat dit geen uitgever is die investeert in het oeuvre van zijn auteurs, het zou ook niet redelijk zijn om dat te verwachten.

Ik ben beland op de uitgeefsnelweg. Het motto lijkt "geef uit, snel weg". Misschien moet ik daar gewoon even aan wennen.

Omzichtig is te koop via uitgeverij Boekscout: http://boekscout.nl/shop/ViewProduct.aspx?bookId=5183

Geen opmerkingen: