Rechten

Alle gedichten op deze blog zijn (c) Peter J.R. Vermaat. Niets hiervan mag zonder toestemming van de auteur worden overgenomen.

maandag 20 oktober 2014

Omzichtig gebundeld [2] - Contact en contract




Zaterdagmiddag verstuurde ik het manuscript, maandag reeds werden de eerste pogingen gedaan om telefonisch contact met mij te leggen. Uiteindelijk kwam er een telefonische afspraak tot stand om mij de verdere gang van zaken uit te leggen. Om te beginnen de mededeling dat mijn bundel kon worden uitgegegeven. Dat was al een aardige stap voorwaarts.

Het is duidelijk te merken dat de gemiddelde auteur bij Boekscout weinig weet van uitgevers, printing on demand en zoekmachines op internet en dat een groot deel van de verstrekte informatie er op gericht is om die zaken uit te leggen en misplaatste hoge verwachtingen van verkoopcijfers al meteen de kop in te drukken. Ik liet het vriendelijk over me heen komen en probeerde door een opmerkingen hier en daar zoveel mogelijk de langste lussen in het verhaal af te snijden.
Een uitgeverij als Boekscout werkt zonder voorraad, produceert pas wanneer er betaald is en werpt zo min mogelijk drempels op, zodat zoveel mogelijk auteurs hun werk in hun etalage kunnen krijgen en vele kleine visjes uiteindelijk een hele grote kunnen worden.
Geen slecht concept, maar het heeft ongetwijfeld consequenties voor de relatie tussen uitgever en auteur. En waarschijnlijk betekent het een sterke focus op marketing en efficiency.

Waar het de inhoud van het werk betreft, ligt de nadruk op welwillendheid ten opzichte van het persoonlijke verhaal van de auteur. Het geeft me de indruk dat het bij de meerderheid van de inzendingen gaat om getuigenissen en zo lang daarin niemand wordt geschoffeerd is het goed.
Goddank is het literair snobisme dat je bij de meeste grote uitgeverijen tegenkomt hier geheel afwezig, maar dat gaat gepaard met het - voorzover mijn ervaring reikt - totaal afwezig zijn van literaire notie. Dat bleek uit het "leesrapport" dat mij werd voorgelezen en uit het feit dat de beoordelaar zonder overleg vooraf van plan was de inhoudsopgave van achterin de bundel naar voorin te verhuizen. Dat daarbij de hele indeling van gedichten over de linker- en rechterpagina's om zeep zou worden geholpen, was blijkbaar niet bij haar opgekomen. Maar uiteraard geen probleem, na mijn uitleg was duidelijk dat de inhoudsopgave weer teruggezet werd op zijn oude plek.
Tevens blijkt het uit de inhoud van de webshop: de grootste gemene deler van de daar te koop aangeboden dichtbundels wordt gevormd door getuigenissen, al dan niet op rijm, waarbij de rij van inspiratoren aangevoerd wordt door nare ziekten en God.

De redacteursarbeid geeft een gedegen indruk: er ontbraken twee komma's na gesproken taal, wat mij steeds niet was opgevallen. Zelf vond ik nog een ontbrekende hoofdletter. Bij het persklaar maken toch nog even goed naar kijken.

De vanaf hier te volgen route is simpel. Teken het contract en stuur het op, zorg voor tenminste 40 mensen die een promotiemailing willen ontvangen (uiteraard zonder verplichting tot koop) en word het eens over de vormgeving. Over dat laatste had ik al nagedacht.

Omzichtig is te koop via uitgeverij Boekscout: http://boekscout.nl/shop/ViewProduct.aspx?bookId=5183

Geen opmerkingen: